Thursday, November 30, 2006

Ny Infrastruktur i Latinamerika gör entré....

Hej Allihopa!

Jag bestämde mig för att göra den här bloggen av tre anledningar:

1) Det byggs otroligt mycket just nu i Latinamerika inom infrastruktur vilket gynnar alla.
2) Latinamerika är världens glömda hörn, man ser eller hör knappt något längre om Latinamerika i svensk media (rasism månne?).

3) Jag brinner otroligt mycket för den här subkontinenten. Jag brinner och lider med dess folk, kultur och historia. Jag har aldrig lärt känna en vackrare kontinent och som dessutom är så extremt felbehandlad i Västeuropeisk och Nordamerikansk media. En kontinent som försöker och lyckas faktiskt sträva framåt, göra stora framsteg men som hejdas konstant i en stor del av övriga världen p.g.a. en image som hör samman med ett hemskt förflutet och Hollywoods rasistiska, eviga bombardemang av klyschig propaganda om Latinamerika som en enda homogen, dum, bakåtsträvande [...] bananrepublik.

Den här bloggen vänder sig till den infrastrukturtokige, Latinamerikavännen men generellt sett till alla som är öppna för att lära sig mer saker. Jag kommer att ta upp "miljövänliga" infrastrukturprojekt som exempelvis nya tågbanor, d v s sådant som både gynnar folket och miljön. Motorvägar och dyl. kommer med största sannolikhet att ej tas upp.

Välkomna/Bienvenidos/Benvindos!

4 comments:

Anonymous said...

Hej!

Tack för kommentaren. Kom på en sak som skulle kunna hjälpa dig i ditt arbete, nämligen en tråd på ett chavistiskt forum enbart tillägnat bilder av "regeringens verk", dvs infrastruktur såsom tåg, skolor, sjukhus etc.

Här finns det:

http://www.puebloalzao.net/~aporrea/forum/viewtopic.php?t=22009&start=660

Lycka till med bloggen, jag kommer läsa den regelbundet...

/Erik

Caminante said...

Hej Erik!

Tack för informationen! Jag ska kika på den sidan. :-)

Det byggs något så otroligt mycket i Venezuela...

Unknown said...

Den här bloggen verkar intressant!

Jag ser fram emot att ta del av framtida intressanta bloggar på detta spännande tema!

Precis som Erik kommer jag att läsa den regelbundet!

Jag kanske själv skulle starta en Karlstad blogg, men vem fan vill läsa den!

Lycka till och kör hårt!

Önskar,
Mats TCM

Unknown said...

Måste flika in att det är väldigt bra att du planerar att få in miljöperspektivet i det här med nyskapandet av infrastrukturprojekt, något som är en grundförutsättning för att få bukt med de annalkande miljöproblemen.

Intressant att du också försöker länka samman det här med folket och miljön och att du med "största sannolikhet ej tar upp motorvägar o dyl". Låter vettigt ty jag brinner själv starkt för kollektivtrafik, många mil har jag åkt med Karlstadsbuss. Vi måste bygga för folket! Vi måste få in det sociala också, folk från underklassen måste också fa ta del av infrastrukturen. Detta är en rättvisefråga, det sociala patoset måste finnas med!

Hoppas också att stadsplanerarna i Latinamerika satsar rejält på miljökonsekvensbeskrivningar i sina projekt ty vi måste tänka på kommande generationer!

Cuba si, Bush no!

Mats TCM